Om het seizoen 2023-2024 af te sluiten waren er weer 2 leuke evenementen georganiseerd door de Evenementen Commissie:
Een Einde duikseizoen buitenwater & Einde seizoen borrel in zwembad de Beemd.
Op zondag 30 juni was de laatste clubduik van het seizoen bij Cuijk. Dit werd de Hamburgerduik, … nee er werden geen hamburgers opgedoken, maar na afloop werden er lekker hamburgers klaar gemaakt op de meegebrachte skottelbraais. Het was gezellig en er was een hoge opkomst met maar liefst 15 duikers!
Op dinsdagavond 02 juli werd het zwembad seizoen afgesloten met een einde seizoen borrel in het zwembad de Beemd. Na het familiezwemmen waren er lekkere hapjes bij een frisje, borrel, biertje of wijntje. De opkomst was erg groot en het was wederom erg gezellig.
Op naar het volgend nieuwe seizoen 2024-2025 en een hele fijne vakantie allemaal!
Locatie: Recreatieplas Groene Heuvels Beuningen. Datum: zondag 26 mei 2024.
Op deze zondagochtend stond ik ingeroosterd als Toezichthouder buitenwater (TZH) bij onze clubduik. Net als de anderen was ik mooi op tijd… en… het weer was zonnig en zacht.. Top!
Aan de waterkant stonden 10 duikers. Hieronder 3 cursisten die met een instructeur gingen duiken. De taak van de TZH is met name om aan de waterkant op uitkijk te staan. Wanneer er met een van de duikers een probleem ontstaat kan hij deze helpen. Bijvoorbeeld door na de duik zuivere zuurstof toe te dienen of een verband aan te leggen. Ook kan hij de hulpdiensten inschakelen. Qua administratie noteert de TZH van elke duiker de flesdruk (begin/ einde duik); het aantal liters van de fles inhoud en het tijdstip van de begin/ einde van de duik. Een eenvoudige rekensom geeft dan het luchtverbruik tijdens de duik en de tijdsduur dat de duiker onder water is geweest. Deze getallen moeten voor de TZH herkenbaar en toelaatbaar zijn.
We hadden die ochtend ook een aantal opleidingsduiken met diverse tussentijdse opstijgingen. Aan de oppervlakte geeft de duiker een “oké signaal”. De TZH “beantwoordt” dit signaal dan met hetzelfde “oké signaal”. Ook werd er nog een paar keer door een cursist “PIZZA” geroepen… dit is een onderdeel van de redding oefening…. immers om “HELLUP” schreeuwen is erg verwarrend voor de TZH en voor de andere recreanten..
Na afloop van de duik kregen de cursisten positieve aantekeningen, dus dit deel van de opleiding was weer goed gegaan. Een buddypaar had een enorme snoek gezien…, een ander buddypaar had prachtige macro foto’s onder water gemaakt.
Na de duik hebben we nog gezellig met elkaar wat na gekeuveld, onder het genot van een bakje koffie en een cup cake (uitgereikt door Jan V. die onlangs zijn 2*brevet heeft gehaald).
Camping Van Langeraad, Kerkwerve. Het was nat in Zeeland, er is zoveel regen gevallen dat de caravans op planken gezet werden, de voortenten wellicht niet op mochten en er zelfs speciaal voor deze keer laarzen gekocht werden! Maar wat was het gezellig, wat was de opkomst hoog en wat was het een succes!
Voor een enkeling begint de traditionele Hemelvaart week al vroeg, zelfs bijna een volle week voor Hemelvaartsdag. Op de camping is het écht nat. Zo nat zelfs dat we niet op onze traditionele ‘roosjes’ terecht kunnen, de veldjes zouden kapot gereden worden. Een enkeling heeft het nog geprobeerd, maar voor de meute was het gewoon niet mogelijk, het was te nat.
Boer Peter zat er best mee, maar na wat gemopper, gewik en gewee werd er besloten om het veldje voor het toiletgebouw om te vormen tot kamp, ‘kamp (OWS-)Veghel’. De planken neergelegd, de caravans er over gereden en de (voor-)tenten opgezet. Omdat dit veldje eigenlijk niet geschikt is voor camperen werd ook stroom provisorisch aangelegd. Uiteindelijk met 7 Caravans en de nodige tentjes, bijna met z’n allen op één veld, wat gezellig.
De opkomst was hoog dit jaar! De nieuwe clubtent was zelfs een moment te klein om iedereen met zijn eigen stoel een plekje rond ‘de kachel van Annoesjka’ te geven. We zaten op dat moment met ongeveer 20 man in de tent, en het was nog niet eens ‘Bingo-‘ donderdag!
Om te duiken troffen we het dit jaar. Er is door velen gedoken, overdag en ook ‘s-avonds. Het weer was goed, het zicht in de Grevelingen redelijk. In de Oosterschelde wat minder, maar dat mocht de pret niet drukken om toch ook daar nog een paar keer te duiken. Ook de resterende getijdenduiken voor de 2*-opleiding zijn gemaakt. De foto’s die ik nam, bij elkaar gezet, tellen toch minstens 20 duikers en dan is het zelfs zo dat ik er een paar niet heb kunnen vastleggen op de gevoelige plaat…
We doken minstens 1x per dag. De rest van de tijd werd gevuld met kletsen, XXL-tradities in stand houden, spullen spoelen, biertjes drinken, ei-met-spek eten, om de dag BBQ’en, … en wat nog meer….
Elke avond werd in ieder geval afgesloten in de clubtent, hoog en droog, lekker achter de heg, achter het toiletgebouw, naast die Duitse caravan… De eerste avonden gezellig, rustig, met een kleiner groepje, chipje, nootje, biertje, wijntje, spelletje en wat slappe klets.
De donderdagavond is traditioneel wat uitbundiger met de Bingo. Quiz-master Danny had ‘m dit jaar goed voorbereid en de balletjes machine bewust thuisgelaten. Nee, dit jaar had ‘ie de disco bij. We hebben gelachen en genoten van een heerlijke Mingo avond, dat is Bingo -B + Muziek! Oude juweeltjes afgewisseld met een rijtje horizontaal van de beste Carnaval krakers. De tent zat- en stond bom vol. Leuk om te zien dat de steeds groter groeiende groep jeugd zich ook prima vermaakte. Een super leuke avond, voor iedereen jong en oud, behalve de bewoners van die Duitse caravan….
We sloten de week op Zaterdag af met de traditionele en gezellige Hemelvaart-Club-BBQ van de evenementen commissie en het opruimen van de Club- en eigen tent. De zondagochtend vetrok iedereen, voorzichtig van ons veldje.
Ook vernoemenswaardig deze editie is de kans die we allemaal gehad én gebruikt hebben om het Noorderlicht te zien, vanaf de camping en vanaf het strand. Wat een super bonus!
Op
zondagochtend 21 april 2024 hebben diverse leden van OnderWaterSport Veghel
deelgenomen aan verschillende ongeval simulaties in samenwerking met diverse
verenigingen.
Via meerdere cases werden veiligheid en hulpverlening binnen onze duiksport in de praktijk gebracht. Toplocatie en gastheer de Waterman in Oss. Zeer leerzame en superleuke scenario’s. Zouden we vaker mogen beoefenen….
8 April 2024. OWS-Veghel komt op TV! Het programma RondOMSport bij Omroep Meierijstad licht elke maand twee verschillende sporten uit. In een heuse talkshow format wordt er gesproken over deze sporten, met als doel om de sport in onze gemeente aandacht te geven en het publiek bekend te maken met de verenigingen.
Begin April ontvangt Gerwin de vraag ‘Willen jullie meedoen aan de RondOMSport van April?‘ Ja, natuurlijk! In allerijl wordt er wat representatief beeldmateriaal verzameld en maandagavond 20.00u zitten Erik en Gerwin in een heuse Studio, aan een talkshow-tafel, net zoals bij Umberto. Het lijkt allemaal een heel stuk professioneler dan wij hadden gedacht.
Het programma wordt in een redelijk relaxte sfeer opgenomen, er wordt wat gekletst en er worden wat grapjes gemaakt terwijl de (oudere) heren van de omroep de camera’s afstellen en de microfoons richten. De talkshow host, strak in ’t jasje en met ’t haar in model, oefent wat met de regie, terwijl wij denken dat hij het tegen ons heeft… . En dan begint het.
Aan tafel deze avond uiteraard wij, vanuit Onderwatersport Veghel, en twee heren van een rallyteam uit onze Meierijstad. De talkshow host begint met vragen stellen, vragen die ik (Erik) van tevoren nog niet gezien of gelezen had. Dus alles is improviseren. De doelgroep zijn de inwoners van Meijerijstad, dus we moeten het niet te technisch maken en goed begrijpelijk houden. Dat is best lastig, maar Gerwin en ik, we kwamen er wel uit. Het ging allemaal heel snel en na korte tijd waren de vragen aan ons alweer voorbij en werd er geschakeld naar de Rallysport.
Wat was dat leuk! De opname werd die zelfde avond nog gemonteerd en zou wellicht ook die avond nog uitgezonden worden op het kanaal van Omroep Meierijstad, in heel de Meierij :-0 .
Uiteindelijk hebben via de TV niet veel mensen onze uitzending gezien, gok ik. Maar voor iedereen hier de link naar de uitzending zoals je hem terug kunt zien op YouTube. Veel plezier met kijken, en ondertussen genieten deze twee BV’ers van de aandacht…
21
Maart was de Algemene Ledenvergadering (ALV) van Onderwater Sport Veghel.
In deze moeilijke tijden van het invullen van bestuursfuncties zijn we blij dat
toch 2 leden zich hebben aangemeld.
We bedanken hiermee onze oud-voorzitster en secretaris, die zich 5 en zelfs
ruim 30 jaar (!) hebben ingezet voor onze vereniging. Jennifer en Ed, bedankt!
We wensen Jan en Wilbert veel succes in het bestuur van OWS-Veghel!
Op dinsdag 11 juli a.s. staat het familiezwemmen van OnderWaterSport Veghel weer ingepland van 19.15 – 21.00 uur.
Je kunt hier samen met broer(s), zus(sen), papa, mama, opa’s, oma’s, ooms, tantes, zoon(s), dochter(s), vriend(en), vriendin(nen) etc. geheel gratis gebruik maken van de zwembadfaciliteiten van zwembad de Beemd.
Hiernaast bestaat er de mogelijkheid een korte introductieduik te maken met persluchtapparatuur onder begeleiding van een duikinstructeur.
Voor introducés wordt er voor de introductieduik een minimale leeftijd van 8 jaar gehanteerd met minimaal zwemdiploma A èn een ingevuld inschrijfformulier Introductieduik en veiligheidsverklaring van een volwassenen. De verklaring kan ingevuld en meegenomen worden. Het aantal is onbeperkt en alleen geldig op de dag van het evenement.
De avond wordt voor de volwassen leden afgesloten met een borrel met hapjes
en drankjes verzorgd door de Evenementen Commissie om het seizoen af te
sluiten.
Vandaag is het dan eindelijk zo ver! Na een lange tijd zonder zwembad is “de Beemd” officieel geopend en kan iedereen weer komen zwemmen!
Op 15 april is het zwembad officieel geopend, maar helaas moesten we nog even geduld hebben voordat er ook daadwerkelijk gebruik kan worden gemaakt. Vanaf vandaag is het voor iedereen mogelijk om het nieuwe zwembad te bewonderen en hier ook gebruik van te maken.
Tijdens de opening van 15 april hebben wij van OWS Veghel een demonstratie gedaan samen met de reddingsbrigade over het redden van een drenkeling. Wil je dit nog eens nalezen? De onderstaande nieuwsberichten leggen je alles uit: – meierijstad.nieuws.nl – kliknieuws
Wij kunnen alvast niet wachten om het nieuwe zwembad in gebruik te nemen! Zien we je daar ook?
Sinds het ontstaan van onze vereniging hebben wij de Beemd in Veghel onze thuisbasis mogen noemen. Hier hebben vele van onze leden hun eerste kennismaking met de duiksport gehad, wekelijks getraind en natuurlijk ook het sportcafé onveilig gemaakt.
Na 30 jaar komt hier helaas een einde aan. Vanaf 1 januari 2023 gaan de deuren voorgoed op slot en zal er snel begonnen worden met sloopwerkzaamheden. Veghel zal een tijd zonder binnenzwembad zitten, en wij als vereniging zullen even geen thuisbasis hebben.
Voorlopig zullen wij onze trainingen in het nieuwe zwembad “de Neul” in Sint-Oedenrode houden. Per 1 mei 2023 zullen wij het nieuwe zwembad inwijden als nieuwe thuisbasis, maar toch zullen velen van nog regelmatig met weemoed terugdenken aan die ene plek waar het toen allemaal begon.
Namens alle leden van OWS Veghel, een laatste groet aan “ons” zwembad!